Analyse av Hentet


Analyse av diktet Hentet


Hentet er et dikt som er skrevet av Johann Grip. 

Motivet i diktet eller det diktet handler om er barn som blir hentet i barnehagen av foreldrene sine og gleden de får av det, de løper rett i armene på de som er kommet inn porten for å hente. "Jeg" personen forteller videre om sitt ønske om å bli hentet på samme måte, bli like glad når noen står i porten og er klare for å hente, på nøyaktig samme vis.

Jeg tror temaet i diktet har noe med døden å gjøre, at døden kan komme brått på og da må man bare forlate alt og møte gud i porten. I diktet hører vi om hvor glade barna blir når de blir hentet og at jeg-et i teksten ønsker at det skal skje på samme vis når noen står i porten og er klare for å hente. Det jeg tror menes med det er at jeg-et vil være lykkelig når noen kommer for å hente, og "jeg" dør. 

I diktet er det en jeg- person som forteller. Diktet er en allegori fordi når de snakker om barnehagen og porten mener de egentlig døden. Jeg-et vil bli hentet av gud, eller død på en like lykkelig og glad måte slik som barna blir når de blir hentet av foreldrene sine ved porten i barnehagen.  

Diktet består av enkle vers, der det er ordenes innhold som har betydning. Man kan dele opp diktet i to deler. Første del handler om hvordan folk i barnehagen har en egen måte å si "hentet" på, og det handler om hvor glad Sunniva og generelt barn blir når de blir hentet i barnehagen. I siste del får man en annen vinkling av diktet, da forfatteren forteller om sitt ønske om å bli hentet på samme måte. 

Det er ulike virkemidler i diktet, men jeg tror de mest relevante virkemidlene er symbol og sammenlikning. Jeg tror Sunniva er et slags symbol på den tryggheten alle barn bør ha under oppveksten og at alle barn skal være bekymringsløse. Ingen barn skal for eksempel bekymre seg over om noen kommer for å hente de i barnehagen eller ikke. 
Jeg tror hendelsen i diktet kan være en slags sammenlikning med det å komme til himmelen når man dør.  

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Nye former for kommunikasjon- bare bra?

norskfaget